Märkligt

Jag brukar ofta tänka på livet och döden, att uppskatta de små sakerna. Att vara tacksam över det lilla. Det är viktigt men ibland tar vardagen över och man glömmer. Ännu en gång har jag blivit medveten om att livet är tidsbegränsat Utan att vara direkt känslomässigt involverad så lämnar vart liv efter sig ett tomrum. Det är ofrånkomligt.

Har aldrig varit rädd eller känt obehag vid avsked, för det är ju en sådan naturlig del av vårt liv. Hela vår existens består ju av en början och ett slut. Själva döden däremot har skrämt mig till vanvett. Som ju faktiskt också som begrepp är en väldigt närvarande del i vår tillvaro.

Kan tänkas att jag låter underlig nu men avlidna människor är vackra. Släta och fina, varena rynka har slätats ut. Visst är det vackert med rynkor också, alla linjer som har sin historia. Kanske är det så att när livet upphört så upphör ju också dess bekymmer. Avslappnat och lugnt. Kanske är det också en hint om vart vi är på väg.. till någon plats där vi slipper plågor och sorg. Jag vill gärna tro det.

Jag tror också att vi inte slutar finnas för att vår kropp har sagt farväl. Vi är ju så mycket mer än bara vårt skal, eller hur? Nog vore det väl märkligt om man kan omvandla energi på så många olika sätt men vår alla närmsta källa, vår egen energi, vår själ, bara skulle slukas av intet. Det om något vore märkligt.


Kommentarer
Postat av: Erica

Vad fint du skriver, Verkligen! Jag minns så väl nät jag praktiserade på iva , (nog för att många har avlidit efter dess) men just den gången så kånde man riktigt hur själen lämnade kroppen, nu låg ju den här kvinnan i massa apparater så man såg ju exakt hur pulsen sjönk och när hjärtat sluta slå! Men det var som att själen klev upp ur kroppen med ett ryck, sen var kroppen död och apparaterna började pipa.. Jag tycker döden är väldigt fin, men.... Att säga hejdå är en del av livet men jag är verkligen jätte rädd för att en dag måsta gå till "mörkret" själv . Jag vill inte ens tänka tanken om vad som händer efter döden , för då är man verkligen död i all evinerlig tid framöver, usch ! Jag har sådana hämska idéer om vad som händer efter döden eller att det inte kommer hända någonting alls är nog min absolut värsta tanke! Döden är fin, men den är oerhört skrämmande! Men vi alla går hand i hand med den.

2010-10-15 @ 08:58:08
URL: http://Erjca.blogspot.com

Plita ner en rad!

Namn:
Hänga kvar?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0