Ämnet jag helst inte pratar om

just för att jag sällan får fram exakt det jag vill få fram. Frustrationen kommer i vägen och jag blir istället alldeles tom i huvudet och fylld av ilska inombords. Detta är för mig helt ofattbart. Rasism.

Smygrasism är väl snäppet värre ändå. Det förekommer nämligen överallt, även hos folk jag känner. Jag tror inte att de själva är medvetna om det eller så är de det men bryr sig bara inte.

Först och främst, den som äger mitt hjärta.
Mitt barn. Min dotter.
Två ursprung.
Sverige - Irak.

Är hon mindre värd enligt vissa
- för att hon råkar ha ursprung från en annan del av världen också?
- för att hon råkar ha vacker hy med pigment många skulle drömma om?
- för att hennes ögon är svartare än den svartaste natt och alldeles underbara?
- för att hennes hår är mörkt?
Är det där problemet ligger?
Eller är det om man råkar ha det utseendet och ta del av sin andra kultur eller religion?
Jag som trodde att Sverige var lika med D E M O K R A T I ? ? ?
Kanske har jag fel.

Demokratin kanske är selektiv? Så länge du anpassar dig efter normen kan demokrati tillämpas.
Men Gud nåde dig om du avviker från det "normala", det så kallade "svenska levnadssättet".
När har man gått över gränsen? Är det att äta mat som inte hör till den svenska husmanskosten? Är det att lyssna på musik som inte kommer från Sverige? Är det att köpa kläder som inte är svenska? Är det att prata ett annat språk? Eller har det bara att göra med religion? Är det religionen som är problemet? News for you, de flesta svenskar kan skrivas upp på listan.

Visste ni att kristna, judar och muslimer tillhör bokens folk och att det är fredliga religioner? men att de ibland missbrukas av sjuka människors syften att få som de vill.
Har ni märkt att så fort en kristen gör något hemskt så ses fortfarande inte hela svenska folket som ansvariga för dennes handlingar. Har ni också märkt att så fort en muslim gör något hemskt så är alla "blattar" (nysvenskar/svenskar födda i Sverige men med ursprung från andra delar av världen, kanske också Naima räknas hit?) lika hemska. Där är det stor skillnad. En etnisk svensk person står E N S A M tillsvars för sina onda handlingar men en icke etnisk svensk person bidrar till att alla icke etniska svenskar får K O L L E K T I V  B E S T R A F F N I N G.

Noterat skillnaden? Är detta rätt?

Är det också rätt att smutskasta människor som kulturberikat vårt Sverige för att de inte får jobb? För att de inte kan svenska? För att vissa lever på socialbidrag?

Kritisera istället en regering som inte har en fungerande integrationspolitik. Kritisera dem för att samla alla med annan härkomst på ett och samma ställe. För att de inte välkomnas i vårt Sverige mer än att de dumpas bland betong och inga åtgärder vidtas. Är det konstigt att människor är bittra? Är det konstigt att det leder till problem när många lever på existensminimum och kämpar för att få jobb men inte får det pga. ett namn som inte klingar svenskt, trots att många är civilingenjörer/läkare/advokater i sina forna hemländer. Är det konstigt att de känner sig utanför och inte lär sig svenska när de inte får träffa svenskar för att de bor i områden där inga svenskar bor.

Det är skillnad på integration och assimilering.  Att integrera personer är att låta dem bli en del av vårt svenska samhälle. Lära sig svenska. Träffa svenskar. Få jobba och känna sig behövda.
Integration är inte att glömma sitt förflutna. Det är inte att glömma sitt ursprung. Det är inte att förneka sin religion. Och inte heller att sluta tala ett språk som hela ens familj talar.
Det är assimilering. Att assimileras är att förneka var du kommer ifrån. Blunda för den du var och bli som en i normen dvs. en Sven Svensson som äter sill och pölsa, rotmos och dricker ev. en nubbe på midsommar. Att fira jul, inte vara religiös, inte klä sig på ett utmärkande sätt etc. Jag tror att ni hajar vad det är. Annars får ni fråga.

Jag har inte fått med allt jag vill säga men med risk för att bli långrandig och ni uttråkade så avslutar jag här med att säga.

Bevara Sverige mångkulturellt.




Kommentarer

Plita ner en rad!

Namn:
Hänga kvar?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0